Last one :(

17 augustus 2016 - Accra, Ghana

Lieve allemaal,

Zondag 7 augustus
Na een 5 uur durende rit door het prachtige landschap van Ghana, kwamen we eindelijk aan bij ons resort. De rit was lang en ging moeizaam. We werden vaak tegengehouden door politie en onze taxi-chauffeur moest dan geld geven om er door te mogen. De politie is hier zo ontzettend corrupt!
Aangekomen bij ons resort hebben we onze taxi-chauffeur wat eten aangeboden, zodat hij daarna weer kon beginnen aan de reis terug.
Die middag hebben we tot ons knieën in de zee gestaan. De zee ingaan is gevaarlijk hier door de stromingen en golven. Eigenlijk zie je ook helemaal niemand zwemmen, maar wij als Nederlanders wouden toch even afkoelen.
Verder hebben we het strand verkent en een heerlijke vis gegeten bij het restaurant. Stap voor stap wen ik weer aan alles wat weer iets meer Nederlands is.

Maandag 8 augustus
Heerlijk zeg wakker worden in je hut met uitkijk op de zee. In bed hoor je de golven van zee, waar ik nog een beetje aan moet wennen. Het is vreemd om te zien dat Ghana zulke verschillende kanten heeft. Ik heb gereisd van Tamale (armste stad) naar de kust, waar het een prachtig mini paradijs is.
Na het ontbijt met uitzicht op zee hebben we even gerust. Vervolgens zijn we naar het dorpje Elmina vertrokken. Wat we daar zagen is niet uit te leggen in woorden. Honderden mensen op een grote vismarkt. 7 dagen per week, 10 uur per dag lopen hier mensen heen en weer. Je weet niet waar je kijken moet, maar overal zie je mensen met spullen op hun hoofd (geen klein stapeltje handdoeken, maar hele motoronderdelen van boten). Elmina ligt dus aan zee, en alle boten met vers gevangen vis komen hier aan. Één grote chaos natuurlijk met al die kano bootjes. Daar aan de kust staat het Elmina Castle, ook wel het fort van Elmina genoemd. Het bekijken hiervan was erg indrukwekkend. De nederlanders hielden hier de Ghanezen gevangen als slaven, om ze vervolgens door te verkopen aan andere kolonies. Afschuwelijk om te zien waar deze mensen inzaten, met honderden in kleine hokjes. Ze zaten aan kettingen vast en moesten soms wel dagen in de brandende zon staan. Het is vreemd om te zien dat er soms Nederlandse teksten op de muren staan. Het voelde ook wel een beetje vreemd om bij die tour de enige Nederlander te zijn. Wat moet die tijd vreselijk zijn geweest, discriminatie om kleur is echt belachelijk!
In de middag bij ons resort nog wat gezwommen in de zee met de locale mensen. De zee is erg wild, dus de kinderen hielden me goed vast (ze kunnen niet zwemmen).

Dinsdag 9 augustus
Het weer is vandaag oke, dus we zijn die ochtend vertrokken naar Kukum National Park. Na 1,5 uur rijden over een hobbelige weg waren we er eindelijk. Het park was prachtig. Het is het enige stukje tropisch regenwoud hier in Ghana. Op zo'n 40 meter hoogte hingen er touwbruggen. Geweldig om te lopen over die wiebelige bruggen met natuurlijk een prachtig uitzicht. Na deze tour richting ons resort.
Het was een regenachtige middag, dus onder het afdak met onze truien aan een boek gelezen.

Woensdag 10 augustus
Heerlijk weer! De dag doorgebracht op het strand vandaag. Na die 4 weken kom ik toch nu wel helemaal bij. In de zon en onder de palmbomen zat ik dan mijn blog te schrijven.

Donderdag 11 augustus
Laatste dag op kosa-beach. Die ochtend zijn we naar Cape coast gegaan. Dit is een stadje aan de kust. We hebben hier heerlijk een koffie gedronken en het kasteel bekeken.
In de middag nog even gerelaxed en de koffers ingepakt. Tijdens ons verblijf bij Kosa-besch hadden we wat jongetjes ontmoet. Ze zaten elke dag op het strand hun eigen spulletjes te verkopen, zoals kokosnoten en nog veel meer. In Cape coast hadden wij voetballen gekocht, dus heb die middag heerlijk met me vriendjes gevoetbald. De bal mochten ze natuurlijk houden. 1 jongetje die chips verkocht, James heette hij hebben we ook nog een bal gegeven. Te schattig!! Samen een foto gemaakt en afscheid genomen, James blijft altijd een beetje in ons hart.

Vrijdag 12 augustus
De taxi genomen richting Krokrobite. De laatste plek voordat we vertrekken naar Nederland. Dit plaatsje ligt vlakbij de hoofdstad Accra. We verblijven hier in Big milleys. Na de taxi rit van 3 uur met onderweg een lekke band kwamen we aan.  Er waren in Krokrobite nog wat vrijwilligers voor 2 dagen, dus dat was erg gezellig. Big milleys een heerlijk complex met allemaal schattige huisjes. Heerlijk om hier nog even 5 dagen te zitten om bij te komen van de drukke rondreis. Het is een super goeie surfspot, dus had al bedacht dat ik dat wilde gaan doen. Nadat ik een meisje uit New York had ontmoet hebben we die middag onze eerste privéles gehad. Na 2 uur surfen stond ik al op de plank! Nieuwe hobby is een feit.
Die avond hadden we culturele avond met Ghanese muziek en Ghanese dans. Elke keer sta ik er toch weer van te kijken, elke Ghanees kan dansen!

Zaterdag 13 augustus
Samen met mijn New Yorkse vriendin de hele ochtend gesurft vanaf 8:00. Tussendoor even gelegen op het strand en eind van de middag weer op de plank. Mijn ouders vermaken zich ook nog hoor. Mijn vader heeft meegekeken met de vissers bij hun boten. Hij vond het heel leuk om te zien welke lokale vissen er gevangen werden. Geweldig om zo mijn vakantie af te sluiten. Genieten van de zee en het strand. Jammer dat de vrijwilligers deze middag alweer vertrokken, maar gelukkig ben ik niet alleen. De Ghanezen zijn hier ook nog steeds hartstikke aardig, de gehele dag heb je gezelschap. Ontbijten, lunchen of avondeten er zit altijd wel iemand bij die een praatje komt maken. Na 7 weken heb ik dus heel wat Ghanese vrienden.
Zaterdag avond raggea avond. Samen met mijn Ghanese vrienden genoten van de muziek en natuurlijk wat gedanst.

Zondag 14 augustus
De laatste ochtend dat mijn New Yorkse vriendin er was. We hebben die ochtend gesurft en mochten zelfs diep de zee in. Samen met onze surfleraar (groot surf legende) peddelend de diepte in. Toen ik daar op me plank zat was ik toch een beetje bang voor de haaien hoor. Die middag op het strand doorgebracht, aangezien het weekend was was het super druk! In de avond hebben we gegeten bij een gezellig surf restaurant met Ghanese muziek.

Maandag 15 augustus
Ochtend even geen surfles. Ben bond en blauw en heb spierpijn in elke vezel. Die ochtend zijn we richting een moderne shopping hall geweest. Modern was die wel. Dure winkels en westerse prijzen zag ik hier. Wat een vreselijk contrast zeg, eerst rij je door de straatjes en zie je kinderen spelen op hun blote voeten. Vervolgens kom je in een duur overdekt centrum met alles erop en eraan. Ik heb hier wel genoten van een heerlijke koffie.
Die middag ben ik gaan surfen, maar na een harde val waarbij mijn heup open lag ben ik gestopt. De golven waren niet goed en mijn heup is nu wel oke.
Die avond voelde ik me al niet helemaal lekker, maar we zijn toch even wat gaan eten.

Dinsdag 16 augustus
Na een vreselijke nacht met alleen maar koorts, misselijkheid en pijn overal was ik die ochtend nog doodziek. Samen met me ouders naar de kliniek hier in de buurt. Heb een malaria test laten doen, maar gelukkig had ik dat niet! Ik heb verschillende medicatie gekregen voor mijn darmen, want heb al 7 weken last van buikloop. Wat een pech!! De laatste echte dag en ik lig de hele dag op bed..heb me sinds tijden niet zo slecht gevoeld.
Die avond toch eindelijk wat fruit kunnen eten. Tijdens het avondeten heb ik ook mijn lieve vriend Immanuel (14 jaar) uitgenodigd. De afgelopen 5 dagen zag ik hem de hele dag hier rondhangen. Hij helpt mr bright (mijn surfleraar) af en toe met lesgeven. Later vroegen we aan hem of die al gegeten had, maar dat had hij nog niet gedaan. Hij bestelde een kip met patat. Die ketchup vond die heerlijk! Oja en van de cola werd die ook helemaal gelukkig. Aan het einde zei die tegen me vader: "Thankyou sir".

Woensdag 17 augustus
Wow me laatste dag in Ghana. Wat is dat raar zeg. Ik voel me iets beter dan gisteren, maar nog steeds niet fit. Vanochtend alles ingepakt en de taxi genomen richting Tema. Mijn vader werkt af en toe in Tema, dus heeft hij zijn werkplaats laten zien. Gaaf om alle collega's in het echt te ontmoeten. Samen met een collega van mijn vader geluncht en mijn laatste rijst gegeten. Nu zit ik op het vliegveld in Accra en zal ik 22:00 (Nederlandse tijd 00:00) de lucht in gaan!

Het einde is dan toch echt aangebroken. Ik moet toch wel een traantje laten, als ik bedenk dat dit avontuur echt voorbij is. Wat was het geweldig en wat heb ik veel meegemaakt. Nieuwe vriendschappen zijn gesloten en wat heb ik ongelofelijk veel lieve mensen ontmoet. Ghana wat een liefdevol en prachtig land!

Bedankt allemaal voor het lezen van me blogs en alle lieve reacties die altijd precies op het juiste moment kwamen.

Morgenochtend om 07:00 zal ik aankomen op schiphol.

Liefs,
Marjolein die toch een klein beetje Ghanees is.

1. Linda:
    Lieve Mar,
    Wat een mooie en bijzondere tijd heb jij gehad. Heb genoten van je ervaringen. Wat fijn dat je ons zo heb mee kunnen laten genieten. Wens je een goede reis. En ik hoop dat je snel opknapt.xx
  2. Dana:
    17 augustus 2016
    Lieve allemaal. Vond t een geweldige ervaring om in het prachtige Ghana te zijn. Fijn om te zien waar Marjolein al die tijd vrijwilligerswerk heeft gedaan. De kinderen te ontmoeten waar ze kwam. Het schooltje bezocht waar ze hielp. Ik heb Ghana en de Ghanezen in mn hart gesloten. Nog even en dan terug naar Nederland. Fijn om onze kids en vrienden weer te zien. Tot gauw. Liefs Dana
  3. Robin:
    17 augustus 2016
    Wat een prachtige reis heb je gemaakt Marjolein! Heel leuk dat je het via jouw blog gedeeld hebt. Heb meegeleefd én genoten van jouw verhalen. Mooi dat je het laatste deel van de reis met je ouders hebt kunnen doen en zij konden zien waar je geweest bent. Goede reis terug voor jullie drie. Liefs.
  4. Rianne van der Marel:
    17 augustus 2016
    Bedankt lieve Marjolein, dat je ons hebt mee laten genieten van deze bijzondere reis! Goede reis terug naar huis samen met je ouders. Liefs en een dikke knuffel voor alles wat je hebt gedaan voor de mensen in Ghana! Liefs Rianne
  5. Els:
    18 augustus 2016
    Welkom terug! Wat een ervaringen, wat n verrijking!
    Geweldig dat je deze reis met vakantie met je lieve ouders kon afsluiten. Slaap lekker vandaag, tot snel!
  6. Marjon:
    18 augustus 2016
    Lieve Marjolein, dank voor het laten meegenieten via je blog. Super leuke weken in Ghana en wat heb je veel meegemaakt. Een prachtige ervaring. Dikke knuffel x
  7. Louise:
    18 augustus 2016
    Welkom thuis!. Wat een fantastische ervaring heb je gehad. Iets dat je niet gauw zal vergeten. Mogen ruiken en proeven van een totale andere cultuur dan wat je gewend bent. Heel tof dat je dit hebt kunnen doen. Door je blog te lezen heb ik ook kunnen genieten van jouw reis en je vrijwilligerswerk. Super! Fijn dat je zoveel vriendschappen hebt kunnen sluiten. Een schat van informatie heb je opgedaan, dat je waarschijnlijk ook kan gebruiken voor je verdere studie. Marjolein dank je wel voor het leuke schrijven, zodat ik ook als het ware met je op reis bent gegaan.
  8. Mieneke:
    18 augustus 2016
    Dank je wel lieve Marjolein voor alle belevenissen die je gedeeld hebt! Wat heb je veel mogen betekenen voor de mensen daar. Door jouw verhalen was ik ook weer een beetje in Afrika, zo herkenbaar allemaal.
    Heel veel sterkte met omschakelen naar het "gewone" leven. Liefs en groet, hopelijk ben je inmiddels weer helemaal opgeknapt.