Second stop: Nkoranza

5 augustus 2016 - Nkoranza, Ghana

Lieve allemaal,

Second stop! Hand in hand community in Nkoranza.

Woensdag 3 augustus
Na een lange reis met de auto waren we aangekomen in Kintampo. Onderweg is er veel te zien. Kindjes in hutjes, vrouwen die uren lang lopen langs de weg en dieren die op de weg liggen te slapen. Kintampo is een plaatstje waar de bekende watervallen zijn. Onze taxi driver wachtte daar op ons, zodat wij van de watervallen konden genieten. Heerlijke verfrissende duik en wat mooi foto's gemaakt. Hierna de auto weer in om naar onze tweede slaapplaats te gaan.
Hand in hand community ligt dus in Nkoranza en is een klein dorpje. Het is een mini dorpje omringd met hekken. Op het terrein bevinden zich 93 kinderen/volwassenen met verschillenden soorten geestelijke en lichamelijke handicaps. Verder zijn er in totaal 46 moeders en vaders aanwezig. Deze werken hier 24/7 en hebben een eigen huisje. Zijn zijn dan "moeder" of "vader" over 2/3 kinderen. Zij verzorgen ze en helpen ze met eten. Overdag zijn er verschillende activiteiten zoals: fysiotherapie, souvenirs maken, sporten en muziek maken. De vrijwilligers die hier werken van overal uit de wereld geven de kinderen overdag aandacht en liefde. Wat een bijzonder groot project opgezet door een Nederlandse vrouw en wordt nu doorgezet door een Nederlands stel. Fijn dat er een plek in Ghana is waar het wel goed is en waar dit wel mogelijk is! Na de watervallen zijn we dus aangekomen op het project. In de avond hebben we een Nederlands meisje (vrijwilligster) ontmoet, zij heeft wat vertelt over haar werk. In de avond kregen we lekker patatjes en zijn daarna vroeg ons bed in gedoken.

Donderdag 4 augustus
Ontbeten in het restaurant wat ook bij het project zit. Alles wat wij hier doen zoals: verblijven in het huisje en het eten hier is een bijdrage voor de community. Na het ontbijt kregen wij een rondtour door het mini dorpje van de gastvrouw. Wat hebben ze veel! Tijdens de rondtour zagen we van alles: snoezelruimtes, computerruimtes, voetbalvelden, muziekruimtes, fysiotherapie ruimtes, werkplekken en nog veel en veel meer. De kinderen hier gelukkig zien is zoveel beter dan de kindjes bezoeken in Tamale. In Tamale zitten de kindjes verstopt in hun donkere huisjes. De Ghanezen hier proberen doormiddel van bijscholing meer informatie te geven over gehandicapten in het gehele land. De gehandicapten moeten gezien worden als normale mensen, want dat zijn we!
Die middag op naar Monkey Boabeng. Dit is een apenpark in Nkoranza. Na ongeveer 40 minuutjes rijden over hobbel weggetjes kwamen we aan bij het park. Bij aankomst zagen wij een vierkant gebouw wat blijkbaar de ingang was, na het invullen van een heel boekwerk mochten we gaan wandelen met onze gids. Tijdens de tochten werden we gevolgd door een kindje met nootjes op zijn hoofd. Slim gedaan, want deze kon je kopen om vervolgens aan de apen te voeren. Super schattig!! Alle aapjes aten uit je handen en sprongen op je schouder. Dat was een leuke tour door het bos!
Na dit avontuur met onze taxidriver naar de stad. Samen met hem een hapje gegeten langs de weg. Heerlijk dat dit gewoon kan hier in Ghana. Geen haast hoor, want de taxidriver eet gezellig een hapje mee.
Teruggekomen in de community even een boekje gelezen. Tegen de avond hoorde we gegil in onze achtertuin. Een hele groep kinderen en jongens rende achter een slang aan. Gelukkig hebben ze hem vermoord en zit die niet meer in onze achtertuin..brr enge slang!!
Het diner was natuurlijk rijst (dit ben ik nu wel een beetje zat).
Vroeg ons bedje in gegaan, want de volgende bestemming komt eraan!

Vrijdag 5 augustus
Laatste dag in Nkoranza. Het fysiotherapie uur is van 7:00-8:00, dus vanochtend daarmee meegekeken. Eens in de zoveel tijd komen er fysiotherapeuten vanuit Nederland naar Ghana om de mensen hier op het project te begeleiden. Ze krijgen les en worden opgeleid zodat zij oefeningen met de kinderen kunnen doen. Geweldig om te zien dat al die "vaders" oefenen met de kinderen. Ik zie dat de oefeningen goed zijn en dat deze afkomstig zijn vanuit Nederland. Gaaf dat het zo kan!!
Onze taxi die we geregeld hadden via via kwam een half uur te laat opdagen..het blijven Ghanesen he. De auto maakte wat rare geluiden, dus we zijn even gestopt bij een Ghanese garage. Na wat gesleutel zijn we nu op weg naar onze derde bestemming: Kumasi. Kumasi is de op één na grootste stad. Wij zullen verblijven in een guesthouse en daar 2 nachten slapen. Ben benieuwd hoe groot de stad is en hoe het eruit ziet. Wat mij vertelt is dat Kumasi wat minder arm is en hier wat rijkere mensen wonen.

Liefs,
Marjolein on the road