Laatste introdagen!

7 juli 2016 - Tamale, Ghana

Lieve allemaal,

Woensdag 6 juli
Nadat we 6 uur waren opgestaan zou het ontbijt 7 uur klaar staan, dit liep natuurlijk uit tot 7:40. De buitenmoskee zou starten om 8:00 dus het was nog rennen om het te halen. Eenmaal aangekomen bij de buitenmoskee waren er honderden mensen die aan het bidden waren. Dit was een kleine gemeenschap, dus ik was blij dat we niet naar het centrum waren gegaan (daar zijn er duizenden). We waren heel bijzonder en iedereen wilde met ons op de foto, die blanken met een hoofddoek haha. De terugweg vanaf de buitenmoskee naar het vrijwilligershuis liep ik met nog 3 andere vrijwilligers, tijdens deze route kwamen we een compound tegen. Een compound is een kleine gemeenschap, zij hebben allemaal een hutje met geen stromend water of elektriciteit. Ze nodigde ons uit om te komen kijken, ik mocht de kleine hutjes bekijken en de baby vasthouden van 3 dagen!! (wat een geluk!) Eenmaal aangekomen in het vrijwilligershuis kregen we djembéles, ik heb er gevoel voor vertelde de leraar (haha toch niet amuzikaal). De lunch werd weer klaargemaakt door Bob, wit brood met pasta natuurlijk. We hebben wel 3 uur op onze lunch moeten wachten (moet erg wennen aan de Ghanezen tijden, ik ben de hele dag hongerig).
De middag brachten we door in de snikhete stad van 34 graden, ja ik had zweetplekken overal (lange kleren had ik aan)! Gelukkig gingen we richting het zwembad om af te koelen. Dat viel even tegen...het zwembad (er waren er 2) zaten propvol moet jongens van 6-24 jaar (denk wel 200). De intree kosten 1 euro, dus veel kinderen konden er niet in omdat het te duur was. De kinderen waren erg nieuwsgierig dus gluurde over de muur heen, dit werd niet gewaardeerd dus werden de kinderen bekogeld met stenen door de bewakers (cultuurshock). Wij gingen dus met ze allen het zwembad in, maar niemand durfde te gaan zwemmen. De jongens trokken nog net niet aan ons en we werden aangekeken of we aliens waren. Gelukkig durfde ik dit avontuur aan en heb ik nog 3 andere vrijwilligers over kunnen halen. Het plan was dat we alleen in het diepe zouden gaan, zodat we niet overspoeld werden door de Ghanezen (zij kunnen niet zwemmen). Uiteindelijk riskeerde een paar Ghanezen hun leven om toch in het diepe te springen om naast ons te zwemmen, dit liep goed af! Afspoelen onder de douch na het zwembad was ook een hele onderneming, de shampoo was erg bijzonder!
We hebben de dag afgesloten bij een restaurant met een heerlijke pizza (deze kregen we na 2 uur, snel dus!).

Donderdag 7 juli
Hup bed uit en 06:30 ontbijten, 7:15 zouden we vertrekken naar de kidz active school (project van andere vrijwilligers). Alles liep wat uit, dus kwamen we wat later aan bij de school. De school was jammer genoeg dicht, omdat het de dag na suikerfeest is.
Ik ga straks richting mijn gastgezin, ik heb al gehoord dat het gezin christelijk (heel bijzonder, want 95% is moslim) is (family George). Mijn begeleider van mijn project komt straks ook om mij te ontmoeten. Spannend hoe mijn gastgezin en project zal zijn!!

Liefs,
Marjolein die steeds langzamer wordt..

1. Carin:
    7 juli 2016
    Haha, Marjolein, zo typisch Afrika: naar een school gaan om het project te bekijken en dan bij aankomst te ontdekken dat de school dicht is vanwege het suikerfeest. Overigens had degene die deze trip organiseerde dat op zijn vingers na kunnen tellen, maar vooruit.
    Tip voor de constante honger: zorg dat je altijd wat pinda's of bananen bij je hebt. Dan kun je tussendoor wat knabbelen als het al te erg wordt.
    Gaat je buik al wat beter?
    Wat een avonturen allemaal.
    Groetjes,
    Carin
  2. Els:
    7 juli 2016
    Geweldig om te lezen, leuk die baby!
    Blanke vrouwen in het zwembad wat n bezienswaardigheid zal dat zijn geweest!
    In Mozambique moesten we een legging aan met ons zwempak!
    Spannend het gastgezin, bijzonder dat ze christen zijn!