Tamale

6 juli 2016 - Tamale, Ghana

Lieve allemaal,

Bedankt voor alle leuke reacties! Super gaaf om te lezen! Nou de busreis was lang..erg lang! Na 14 uur kwamen we dan uiteindelijk aan in Tamale, waar het één chaos was. We werden opgehaald door Bash (een Ghanese man) en met 3 taxi's zijn we richting de Kidz active lodge gebracht. Tijdens de taxirit was de stad al donker. De stad was overvol en het stonk er heel erg! Mensen lagen op straat en het vuil lag overal.

Eindelijk aangekomen in de lodge kregen we kip met rijst als welkomsdiner. De douch die ik toen nam was een bekertje water, want het water was op. De vrijwilliger die hier al zat zei dat ze al weken geen water had!! (Dit wordt heel erg wennen) Ik ben 23:00 richting bed gegaan. De nacht was zwaar en moeizaam, ik zat continue op de wc (buikloop al 2 dagen).

Dinsdag 5 juli
Het ontbijt was weer een witte boterham met chocopasta. Na een hele lange introductie over de gewoontes in Ghana hebben we 2 uur op onze fietsen moeten wachten. Die tijd heb ik besteed om met de kinderen op straat te spelen. Uiteindelijk kregen we allemaal een fiets die net aan niet uit elkaar viel (die van mij wel ofcourse). Ik mocht de fiets lenen van de grote baas (dus shinede ik door de stad). De wegen zijn slecht dus je moet goed oppassen! Het was dus chaos op de fiets en daarbij zweette ik langzaam van de fiets af (we hebben wel een uur gefietst!) Aangekomen in Tamale town center zijn we wat rond gaan lopen met de groep over de verschillende markten. Ik heb in de hele stad nog geen blanke mensen gezien (heel vreemd!). De terugreis op de fiets, waar we allemaal erg tegen opzagen liep uiteindelijk af met een tropische regenbui. Na een halfuur fietsen waren we door en door nat. We hebben moeten schuilen met de locale bevolking. Toen de regen minder was geworden (minder is nog steeds stort regen) was het al donker. We zijn op de fietst gestapt en wat was het een ervaring. Zonder licht door de stad in de regen en onweer, in de hoop dat de auto's, motors en andere rijdende voertuigen je zagen. De Ghanezen die langs de straten stonden te schuilen vonden het allemaal erg grappig, 11 blanke mensen op de fiets. De laatste straat die we moesten fietsen was nog een hele belevenis, het was een snelstromende rivier geworden (dit lukte dus alleen mij om hier doorheen te fietsen met mijn shinende fiets van de baas).
Doorweekt tot mijn bh kwamen we dan eindelijk aan in het vrijwilligershuis. Kok Bob had voor ons heerlijke patatjes met gehaktballetjes gemaakt!

De avond heb ik warm en droog door gebracht op de bank met de andere vrijwilligers.

Woensdag 6 juli
Vandaag om 06:00 opgestaan want het is suikerfeest!! Heb het nu al snikheet, want ik heb alles bedekt (dit moet op een feestdag zoals dit in de stad). Ben heel benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren vandaag.

Liefs,
Marjolein

1. Charlotte:
    6 juli 2016
    Wat een verhaal weer! Je krijgt wel echt de Ghana experience op deze manier. Koelde de regenbui je niet af? Je had zo in ieder geval gedoucht, geen water nodig!

Balen van de buikloop, hoort er ook helemaal bij. Lekker ontbijt trouwens, lekker voedzaam

Succes verder en veel plezier vandaag!
  2. Mieneke:
    Lieve Marjolein,
    welkom in Afrika! Ik zie het helemaal voor me, herkenbaar.....
    Wat een spannende belevenissen. Sterkte hoor en ook heel veel plezier! Groetjes uit Zeeland.
  3. Laura:
    6 juli 2016
    Wat een verhalen zeg! Leuk om te lezen.
    En je te volgen..
  4. Marjon:
    6 juli 2016
    Echt Afrika! Culture shock.....Hou vol, alles went....
  5. Els:
    6 juli 2016
    Wat n avontuur Marjolein, hopelijk je buik snel hersteld.
    Kijk uit naar je volgende bericht!
  6. Rianne van der Marel:
    6 juli 2016
    zo kort nog maar in Ghana en al zo'n cultuurshock......Geniet van de mensen daar en de gewoontes van dit cultuur leer je zeker door er gewoon deel van uit te maken.
    Ik wens je nogmaals een heel fijne tijd toe in Ghana. Jammer van je buikloop, die heb ik ook gehad in Bali.....Tip wees voorzichtig met het water, daar zijn onze darmen niet tegen bestand.