Weekend trip Mole

11 juli 2016 - Tamale, Ghana

Lieve allemaal,

Dank voor alle leuke en ontzettend lieve berichtjes. Het geeft me nog meer energie om hier aan het werk te gaan.

Vrijdag
Dit weekend was het triptime!
De busrit richting Mole national park startte 3 uur later dan gepland, maar uiteindelijk waren we onderweg! 3,5 uur rijden en wat zie je veel onderweg. Om de paar kilometers zie je dorpjes met allemaal hutjes, de kinderen rennen naar de weg om naar ons te zwaaien. Af en toe hebben we een plaspauze, het gaat steeds beter in dat gat haha (wc-papier moet je altijd bij je hebben). In de avond kwamen we aan in Mole national park, we werden verdeeld over de kamers. Ik sliep met één meisje samen in een bed, lekker cozy (bespaard geld)! Die avond aten we nog wat (ik was natuurlijk weer vergeten te zeggen zonder spicy dus brandde me lippen er bijna af).

Zaterdag 9 juli
De dag van de safari. De ochtend begonnen we met een wandelsafari. Het park is niet omheind door hekken dus de dieren leven echt in het wild. Het park is mega, van de ene kant naar de andere kant rijden duurt 7 uur. Die ochtend zagen we daarom ook weinig dieren, we zagen antilopen en aapjes. Deze aapjes lopen ook rond het huisje en vallen je aan wanneer je buiten loopt met eten of drinken (dit gebeurde dus ook bij mij, weg sap!) Na de wandelsafari hebben we even gerust bij het zwembad, je moet hier wel blijven opletten voordat de apen met de spullen er vandoor gaan. Na de lunch was het tijd voor de echte safari. Het enige wat we graag wilde zien was olifanten!! Die ochtend en middag was het gelukt bij de andere toeristen, dus onze hoop was groot. De safari was super gaaf maar naast de antilopen, aapjes en buffelo's was er geen olifant te zien..we hebben wel 2 uur gezocht! In de avond hebben we nog wat gegeten en gedronken en zijn daarna ons bed in gedoken, iedereen was een beetje sad over de olifanten.

Zondag 10 juli
Na een heerlijke nacht was het tijd voor het ontbijt en ook hier zijn dat witte boterhammen met jam. Wat er toen gebeurde was geweldig, de gids vertelde ons dat hij die ochtend de olifanten had gespot. Dus hup, ontbijt naar binnen geschoven en op naar de olifanten. Dit gebeurde niet met de jeep, maar onze eigen gehuurde bus (dit was dus een heftige rit). De gids had gelijk, ze stonden er, ik heb wel 6 olifanten gezien! Wow wat zijn die beesten groot, ze gooide gewoon hele bomen om met hun slurf! Na deze belevenis reden we naar een soort dorpje met hutjes, we toeterde een paar keer en er kwamen van alle kanten Ghanezen die in onze bus stapte. Dit was blijkbaar de bedoeling, want vervolgens reden we naar een soort riviertje en daar gingen we kanoen in een grote kano. Het was prachtig! Het was zo rustgevend om met dat bootje van hout door de bush bush te varen.
De drie uur durende autorit begon weer, terug naar Tamale. Ik kwam aan bij me gezin en toch vond ik het nog spannend. Ik kreeg voor de tweede keer me avondeten, heel veel rijst (denk wel voor 5 personen) met saus. Heb geprobeerd zoveel mogelijk op te eten uit beleefdheid, maar ik liep vast na 1/6 deel van het eten. Die avond ben ik met de yellowyellow (soort toektoek) naar de stad gegaan. Dit was best spannend! In de stad heb ik met de vrijwilligers EK finale gekeken, dit was in een soort huis met een tv. 80 mensen opgepropt in een woonkamer. Het was wel erg gezellig, het leek net of Ghana het EK had gewonnen!
De tweede nacht was beter, ik merk dat ik wen aan de beestjes, de warmte en het slapen in een ander bed.

Maandag 11 juli
Vanochtend heb ik heerlijk gedoucht en een witte boterham gegeten. Ik kan nu al geen witbrood meer zien haha. Ik heb om 09:00 afgesproken om langs de kinderen te gaan, maar het is regenseizoen dus het komt met bakken uit de hemel. Ik hoorde net dat iedereen van werk thuis blijft met dit soort weer, zelfs de kinderen gaan niet naar het school. Het is dus afwachten wanneer het stopt..ik hoop snel!!

Liefs,
Marjolein

1. Marja vB:
    Hey,

Wat een bijzondere en wisselende verhalen. Echte grote olifanten! Machtig om te zien.
    En kleine, kwetsbare kinderen om te helpen.

Heel veel succes en vooral zegen!
    Je bent een prachtig mens en je vaat ongetwijfeld de kinderen en ook je gastgezin heel veel blijdschap geven.

Dikke kus van Lisette. Die wil ook op vakantie met jou naar Aafiekaa!
  2. Rianne van der Marel:
    11 juli 2016
    Wow wat beleef je veel zeg! Ik hoop dat je daar veel kinderen kan helpen. Gezegende tijd toegewenst Marjolein
  3. Marja vB:
    11 juli 2016
    De dagtekst op de website van mijn werk wil ik vandaag even met je delen nav je blogs:
    maandag 11 juli 2016 - Marcus 6:56
    Overal waar Hij kwam, in dorpen, steden en gehuchten, legden ze de zieken op het plein. Ze smeekten Hem of ze ten minste de zoom van Zijn kleed mochten aanraken. En iedereen die hem aanraakte, werd genezen. -- Marcus 6:56

Jezus heeft ook zo langs de zieken en verlaten, gehandicapte mensen gelopen. Hij heeft net als jij gezien hoe ze lijden. (dus Hij voelt met je mee).
    èn... je hebt Zijn kracht in je! Ik weet zeker dat Hij door je heen gaat werken om deze mensen te bemoedigen en te helen!
  4. Jannita:
    11 juli 2016
    Ik zou zo wel willen aansluiten...maar zo kan ik ook een beetje mee beleven...super, geniet vooral en zuig alle impressies in je op. ik denk aan je , ook in mijn gebed! Much love, Janniya
  5. Louise:
    12 juli 2016
    Hoi Marjolein, zoals je ziet heb ik mij aangesloten op je blog. Je moeder heeft mij helemaal enthousiast gemaakt. Ik geniet van je belevenissen. Wat een ervaring! Ontzettend mooi werk. Ik leef met je mee. En zou zo willen aansluiten. Maar goed op deze manier kan ik ook meegenieten. Door de manier van schrijven zie ik de beelden voor mij.
  6. Carin:
    14 juli 2016
    Weer mooie verhalen, Marjolein.
    Wat een ervaringen allemaal.
    Mooi ook die tekst van Marja ter bemoediging.
    Groetjes en Zegen.